[creation site internet] [creation site web] [logiciel creation site] []
[ClioV6 Register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6 Register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6register.nl]
[ClioV6register.nl]
[]

De volledige assemblage word in Zweden voltooid waar men handmatig maximaal 12 auto's per dag kan bouwen. Deze High-tech fabriek van TWR produceerde in het verleden de Jaguar XJ-220 en de Aston Martin DB7.


De motor die achterin ligt is de bekende Renault V6 3.0 V24 met variabele inlaatklep timing. De motor wordt door RenaultSport naar 230pk gebracht door de in- en uitlaatpoorten te bewerken, grotere inlaatleidingen te gebruiken en een "vrijer" uitlaatsysteem te monteren. Het binnenwerk van de V6 krijgt zuigers met speciale koppen, waardoor de compressie van 10.9 naar 11.4 stijgt, ook het inspuitsysteem word aangepast. De motor krijgt bovendien een lichter vliegwiel, waardoor hij rapper in toeren klimt. De inspuiting word onderbroken bij 7100 RPM.


Het vermogen wordt naar de achterwielen getransporteerd via een gloednieuwe, speciaal ontwikkelde transmissie: de PK6, een versnellingsbak die dankzij de toepassing van drie assen compacter is dan normaal en daardoor naast een V6 in een clio past. Ondanks zijn zes versnellingen is hij twee kilo lichter dan de oude vijfbak. 

-Phase I- 

In 1998 toont Renault deze ultieme clio als concept in Parijs.

Vervolgens wordt er eerst een raceversie gebouwd.

De Clio V6 Trophy waarmee geraced wordt in de V6 trophy series als opvolger

van de RenaultSport Spider Trophy series nu beter bekend als de Europese Clio cup.


Over de ontwikkeling van de straatversie hebben RenaultSport en TWR iets langer gedaan omdat er eerst een logistiek tamelijk gecompliceerde productielijn opgezet moest worden.


In de fabriek in Flins (Frankrijk) worden de kale carosserien gemaakt die vervolgens naar de vestiging van TWR in Uddevalla (Zweden) vervoerd worden. Daar word de zaag erin gezet om koelopeningen te maken en ruimte achterin te creeren voor de V6 en de versnellingsbak, die achtereenvolgens uit Franse fabrieken in Douvrin en Cléon kwamen. De achterkant is vanaf de voorstoelen volledig anders dan een normale clio. Een stevig subframe en forse verstevigingsbalken aan de dorpels evenals de schokbrekertorens zorgen voor een hoog niveau aan stijfheid. De RS V6 is 171mm breder en 30 mm langer dan een normale Clio. De spoorbreedte nam voor 96mm en achter 125 mm toe.


  

De Renault Clio Sport V6 is een High-end Hot Hatch back die van 2001 tot 2005 in twee phase's door RenaultSport en Tom Walkinshaw Racing geproduceerd is.


Phase 1: 1513 Stuks

Phase 2: 1309 Stuks


-Introductie-

De RenaultSport afdeling tovert in 1998 samen met Tom Walkinshaw racing de standaard clio van een kleine, voorwielaangedreven auto met de motor gewoon voorin, in een allesverscheurende achterwielaangedreven supersportauto met middenmotor...


Het recept van de RS V6 is typisch Renault. Het werkte bij de moddervette Renault 5 Turbo uit de jaren 80 en heeft ook diverse Alpines tot succesvolle machines gemaakt.

Enkele passages uit dit artikel zijn geciteerd uit: Autovisie

Al die aanpassingen dragen bij aan een verbeterd rijgedrag.

De nieuwe generatie heeft een vriendelijker rijgedrag. Hij is vergevingsgezinder. Dank zij de verbeteringen aan het onderstel kunnen de grenzen worden verlegd. Deze versie is makkelijker te corrigeren. Zoals reeds gezegd leveren ook de nieuwe Michelinsloffen een flinke bijdrage aan de betere wegligging. Op het circuit kwam met name de nieuwe 6-bak zeer tot zijn recht. Wil je echter de gang erin houden dan moet je wel zorgen dat de V6 op toeren blijft. Onderin en in het midden van het toerengebied neemt de V6 niet zo gretig op als bovenin.We hebben echter ook gezien dat dit mooie product van Renault Sport met al zijn verbeteringen een auto blijft die je in de gaten moet blijven houden.











                     Introductie Renault Clio V6 Trophy ----------->

Renault Clio RS V6

Introductie

-Phase II-

Tijdens de introductie van de 2e generatie Clio V6 in het zuiden van Frankrijk laat een topfunctionaris van Renault weten dat de relatie met Tom Walkinshaw Racing is verbroken. TWR kon niet meer voldoen aan de eisen van het Renault concern.


Mede door de sportieve successen in de Europese Clio V6 Cup en de goede verkoop resultaten van de eerste serie Sport V6 is er ruimte voor een tweede generatie van deze Super Clio. De 2e generatie Clio V6 is een product van Renault Sport zelf en wordt gebouwd in de Alpine-Fabriek in Dieppe (Frankrijk)


Qua model en motorisering verschilt de nieuweling op het eerste gezicht niet veel van zijn voorganger. Uiteraard zijn er de andere voorbumper, grille, motorkap en koplamen met Xenonverlichting. In de wielkasten vind je nu 18-inch OZ superturismo velgen met daarop speciaal voor de Clio V6 ontwikkelde Michelin Pilot Sport banden. Voor in de maat 205/40 achter:245/40. die bijdragen aan het iets verbeterde rijgedrag van de tweede generatie. Meest in het oogvallende veranderingen op de kont zijn de andere achterlichten en verlengde dakspoiler. Ook het interieur gaat met zijn tijd mee. Een nieuw dashboard en stuurwiel. De stoelen, leer/alcantara, zien er ongeveer hetzelfde uit. De aluminium afwerking van versnellingspookknop, pedalen en drempels met RenaultSport logo accentueren het sportieve uiterlijk dat we al kennen van de eerste generatie. Die aanblik wordt echter wel extra onderstreept door het terugkeren van de carosseriekleur op het stuur, de sierranden van het dashboard en de middentunnel.

Wat betreft sensatie's overtreft hij een Subaru Impreza Turbo glansrijk. Hij komt zelfs dicht bij het niveau Porsche GT3. Niet qua snelheid uiteraard, maar wel als genotsbrenger en adrenalinepomper. De Clio Sport V6 is op een bochtige binnenweg een van de allersnelste auto's die er te koop is. Hij heeft niet de raketachtige acceleratie van een EVO VI, maar wel een watervlugge beweeglijkheid die zijn weerga niet kent.


Driften kun je beter uit je hoofd laten. De auto heeft veel grip, je hebt er dus veel vermogen voor nodig. Met een korte wielbasis als de clio kan dat snel uit de hand lopen. De Sport V6 is meer een auto voor de snelle rijder die van goed kijken houdt. Je kunt de auto supersnel precies plaatsen waar je hem hebben wilt en jezelf op een duivels snelle exit trakteren. Honderd keer op een dag, de clio krijgt er geen genoeg van. De 911. Daar moet je de eerste kilometers in een Sport V6 onmiddelijk aan denken. Een vergelijkbare zitpositie, een vergelijkbare gewichtsverdeling en ook zo'n lekker geluid achter je rug. De auto maakt soms dezelfde veerbewegingen als een 911, met de acheras als scharnierpunt, en de neus wordt op dezelfde manier lichter bij krachtige acceleratie, waardoor je in een bocht iets wijder gaat dan je wilt en lichtjes moet corrigeren.


Het is prima toeven in de genummerde Clio Sport V6. Goede stoelen, een lekker dik stuurwiel met een bijzonder slipvaste rand en een pook die speciaal wat hoger is geplaatst, zodat je hand er meteen op valt. De pedalen staan lekker dicht bij elkaar; tegelijkertijd gasgeven en remmen is heel goed mogelijk. Er is bijna helemaal niks dat je teleurstelt. Goede remmen met een mooi stabiel weggedrag ook op slecht wegdek. Een lekker vlug en precies schakelende versnellingsbak. Weinig tot geen storend interieurgeluid, ondanks de nabijheid van de kennelijk goed geisoleerde V6. De enige onhebbelijkheid van de auto is de grote draaicirkel. De ruimte in de wielbakken is kennelijk niet op het brede rubber berekend, waardoor de wieluitslagen beperkt zijn. Daardoor heb je dertien meter nodig om hem te draaien; bij de meeste auto''s volstaat tien.

Copyright © 2014 TMTF Software inc.

De koper van een Clio V6 kan zijn auto verder persoonlijken met één of meerdere optiepaketten uit het Programme de Personnalisation van Renault Sport. Wat te denken van een nappalederen handremhoes... Met een versnellingspookhoes en handremgreep, stuurwiel en sierranden van het dashboard van hetzelfde materiaal. Zwarte vloermatten en veiligheidsriemen, plus inlegwerk met zwarte pianolak. Door Pack2 er aan toe te voegen worden de stoelen en deurpanelen ook voorzien van leer. Pack3 is 1 en 2 gecombineerd. Pack4 is het volledige pakket waarbij de motorafdekplaten van leer en de hemelbekleding van alcantara word voorzien.


Om de passie en het rijplezier te verhogen en de auto veiliger rijgedrag te geven is de tweede generatie flink onder handen genomen door RenaultSport. De dwars achter de voorstoelen geplaatste middenmotor is ingrijpend veranderd. Het vermogen stijgt van 230 naar 255 pk bij 7.150 RPM. Het koppel blijft ongewijzigd op 300Nm. Cijfers die niet alleen duidelijk maken dat deze clio nog steeds een duivel is, maar ook dat hij flink op toeren gehouden moet worden.


Het inlaattraject tot de verbrandingskamers is hiervoor flink gewijzigd. Het bovenste deel van de motor, vanaf luchtinlaat tot verbrandingskamers is volledig vernieuwd. Het luchtfilter heeft nu een inhoud van 11,5 liter. Dat is bijna tweemaal zoveel als in het vorige model. Een gemotoriseerd smoorklephuis geeft 40% winst bij de venturi. Nokkenassen met vergrote lichthoogtes zorgen voor een hogere vullingsgraad. Kleppen, klepzittingen en de inlaatpoorten zijn opnieuw ontwikkeld om de interne aërodynamica te verbeteren. Andere klepveren zorgen voor optimale controle van de klepbewegingen. De benzinetoevoer is aangepast. Ook dat is te merken. Op het circuit halen we een brandstofverbruik van 1 op 4. Op straat loopt de Clio 50% ’zuiniger’. Maar daarover mag je niet zeuren als je topprestaties wilt.


  

Een flinke bijdrage aan die topprestaties geeft ook de verbeterde 6-versnellingsbak. De overbrengingsverhoudingen sluiten beter op elkaar aan dank zij gebruik van speciale tandwielen voor de eerste twee versnellingen. Een tandwiel voor een korte derde versnelling zorgt ervoor dat de V6 ook in die gang heel veel trekkracht vertoont. De bediening van de bak is nog sportiever dan in de vorige generatie. Verbetering van de voor- en achtertreinen en stijvere ophanging zorgen voor meer stabiliteit in bochten en grotere controle over rolneigingen van de carrosserie. De auto is koersvaster geworden door een met 23 mm vergrote wielbasis. Voor de achtertrein is zelfs een geheel nieuw subframe ontwikkeld. De bevestigingspunten van de dwarsarm en reactiestang zijn gewijzigd en versterkt. Hetzelfde geldt voor de montage van de schokdempers. De vering is stijver geworden. Ook aan de voorkant is de vering strakker geworden. Bovendien is een extra stevige stabilisatorstang gemonteerd. De spoorbreedte is met 33 mm toegenomen.

Met zijn prijs van dik een ton in guldens (102.900,-) moet de Clio Sport V6 concurreren met auto's als de Audi TT, Honda S2000, Mercedes SLK, BMW Z3 en zelfs de Porsche Boxster. De meeste daarvan zijn praktischer en/of bieden het genoegen van open rijden. Maar geen ervan is zo'n competente snelheidsmachine en biedt zoveel pure sensatie als de Clio Renault Sport V6. Tevens heeft hij heel duidelijke GT-aspecten: in de dagelijkse omgang is het nimmer een hindelijke metgezel.


De Renault is een auto voor de man die eerst en vooral rijplezier wil, onverdund, op hoog niveau, en die niet van compromissen houdt. Daardoor is de Sport V6 een tamelijk extreme auto geworden, maar in de postitieve zin: Extreem door de expertise en precisie waarmee hij op dat rijplezier gericht is. Zulke auto's worden zelden gemaakt. Renault heeft er een geweldige imagobooster bij. En de autoliefhebber heeft een nieuwe icoon.

ClioV6register.nl

Powered by the RTC & V6 Clio.net

                     De Clio Sport V6 is op een bochtige binnenweg een van de allersnelste auto's die er te koop is

                                                                                                                                 --Autovisie--

Introductie: Clio V6